Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Alef

7.10.2013

Alef



Paulo Coelhon kirja Alef on vielä kesken, se kertoo läsnäolon tilasta. Alef on se piste. 

---

Kenties syynä on todellakin uupumus. Kun ihminen valvoo runsaan vuorokauden, hän menettää lähes kaiken puolustuskykynsä; minä olen siinä tilassa. Kalustamaton eteinen joka on tehty pelkästä lasista ja teräksestä alkaa näyttää utuiselta. Melu vaimenee, keskittyminen herpaantuu, enkä minä ole enää täysin tietoinen siitä kuka ja missä olen. Ponnistan voimani mutten kykene ajattelemaan selkeästi. Tiedän että pyydän häntä olemaan ihmisiksi ja palaamaan sinne mistä hän on tullutkin, mutta suustani tulevilla sanoilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä näen.


Big Enough For Us All by Lomo-Cam, on Flickr


Katson valoa, pyhää paikkaa, ja minua kohti vyöryy aalto joka saa minut tulvimaan rauhaa ja rakkautta, vaikka rauha ja rakkaus kulkevat tuskin koskaan käsi kädessä. Näen itseni mutta samaan aikaan paikalla ovat kärsänsä ilmaan nostavat Afrikan elefantit, autiomaan kamelit, Buenos Airesin baarissa juttelevat ihmiset, kadun yli juokseva koira, pensseli jolla nainen viimeistelee ruusua esittävää taulua, Sveitsin vuorella sulava lumi, eksoottisia ylistyslauluja laulavat munkit. Santiago de Compostelan kirkon eteen saapuva pyhiinvaeltaja, paimen lampaineen, juuri heränneet, taisteluun valmistautuvat sotilaat, valtameren kalat, maailman kaupungit ja metsät – kaikki on niin selvää ja suunnatonta. niin pientä ja lempeää.

Olen alefissa, pisteessä jossa kaikki on samassa paikassa samaan aikaan.


Seison ovilla jotka aukeavat silmänräpäykseksi ja painuvat samassa kiinni mutta jotka paljastavat mitä niiden taakse on kätketty – aarteita, ansoja, kulkemattomia teitä ja matkoja joita kukaan ei ole voinut koskaan edes kuvitella. 



~ Paulo Coelho - Alef






Ei kommentteja: