Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Vapaudu mielesi vallasta, osa 1

28.12.2010

Vapaudu mielesi vallasta, osa 1

Luin Vapaudu mielesi vallasta ja ala elää kirjan jokin aikaa sitten ja kirjoitan nyt muutaman postauksen sen sisällöstä. Tämä on ensimmäinen.

Kirjan mainostetaan olevan: ”Itsehoito-opas terapiassa käyville asiakkaille”. Ja sanotaan soveltuvan erityisen hyvin myös psykoterapian tukena käytettäväksi. Kirja on ikään kuin harjoituskirja, joita ainakin meillä ala- ja yläasteella käytettiin. Siellä on viivoja joihin voi täydentää omat ”vastauksensa” tehtäviin. Itse olen ”vain” lukenut kirjan, en tehnyt tehtäviä. Toimi se sellaisenakin, mutta suosittelen sitä niille jotka haluavat itse vapauta mielensä vallasta ja alkaa elää! Ainakin siis jos pystyy tunnistamaan joitain oman elämän ongelmakohtia ja haluaa systemaattisesti käsitellä niitä. Teimme Tietoisuustaidot kurssilla arvojen määritystä tähän kirjaan perustuen. Kirjasta voi napata tietysti itselleen sopivan palan, ehkä sinäkin kiinnostut näiden kirjoitusten perusteella jostain osa-alueesta.

Nevadan yliopiston psykologian professori Steven C. Hayesin kirjoittama, hyväksymis- ja omistautumisterapian tutkimukseen pohjautuva kirja tarjoaa erilaisen näkökulman elämään ja psykologisiin ongelmiin. Se tarjoaa tien ulos henkisestä pahasta olosta ja auttaa selkiyttämään sitä, mikä elämässämme on tärkeää ja merkityksellistä. Hyväksymis- ja omistautumisterapian auttaa mm.:
·         Selätä masennus ja henkinen kärsimys
·         Omistaudu tärkeille asioille elämässäsi
·         Vapauta itsesi negatiivisesta ajattelusta ja itsesi arvostelusta
·         Elä arvojesi mukaan

Kirja lähtee olettamuksesta, että kaikki kärsivät. Paha olo eli vaikeat tunteet ja ajatukset, tuskalliset muistot, ei-toivotut halut ja tuntemukset ovat tuskallisia. Moni ajattelee, murehtii, ennakoi, pelkää ja tekee mitä vain välttyäkseen niiltä. Kirja ei kerro miten tästä voi selvitä vaan miten voi elää tässä ja nyt kaiken tämän sisäisen myllerryksen kanssa.

Ero psykologisten ongelmien merkityksellä ja niiden vaikutuksella elämään selkeytyy vertaamalla sotilasta taistelussa joka ei suju hyvin. Hän taistelee kovemmin ja häviäminen on hirvittävä vaihtoehto. Taistelu jatkuu. Henkilö ei tiedä, että hän voi jättää taistelukentän milloin tahansa ja alkaa elää tässä ja nyt. Sota näyttää samalta, riippumatta siitä taisteletko siinä mukana vai ainoastaan katseletko taistelua. Elämän puolesta taisteleminen ei ole sama asia kuin elämän eläminen.

Tietoisuus ja tietoinen läsnäolo nähdään kirjassa hyväksymis- ja omistautumisterapian osana. Se nähdään menetelmänä tarkastella omia kokemuksia ja ajatuksia. Mahdollisia ongelmia tarkastellaan, mutta ei niiden syitä. Terapiassa pyritään näkemään ongelmien vaikutus elämään. Näin ongelmat voidaan hyväksyä ja niiden vaikutus omaan elämään pystytään muuttamaan. Kirja ei ole perinteinen itsehoito-opas vaan se auttaa jättämään taistelun, ja aloittamaan elämän jota todella haluaa elää. Yleensä oppaat paneutuvat ongelmien syiden selvittämiseen ja selittämiseen.
Quotes - 33 / 60 by B.Romain, on Flickr
Menetelmät joita kirjassa käytetään ovat tietoisuus, hyväksyntä ja arvojen mukainen elämä. Tietoisuus ja tietoinen läsnäolo nähdään apukeinona lisätä psykologista hyvinvointia. Ajatuksia tarkkailemalla voidaan tunnistaa ”linssit” joiden läpi tarkkailemme omaa elämäämme ja ympäristöämme. Tietoisen läsnäolon avulla näistä ajatuksista voidaan päästää irti ja oppia näkemään muut, hyvät asiat, juuri tässä hetkessä. Hyväksymällä omat tuskallisetkin ajatuksemme voimme oppia elämään tässä hetkessä elinvoimaisina ja aktiivisina. Arvojen mukainen elämä taas vaatii omistautumista niille asioille joita pidät tärkeinä. Kun omat arvot ovat kirkkaana mielessämme, voimme alkaa juuri sellaista elämää kuin haluamme, jo tästä hetkestä alkaen. Meillä ei ole mitään menetettävää!

Kirjan ensimmäiset luvut kartoittavat ensin omia henkilökohtaisen kärsimyksen ja pahan olon aiheita, omia ongelmia, kivuliaita ja vaikeita asioita elämän eri osa-alueilla. Vähän sivutaan aihetta, että mitä tekisit sitten kun pahan olon saisi pois?

Ei kommentteja: