Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Spinningmaratonille valmistautumisesta

17.9.2014

Spinningmaratonille valmistautumisesta




Ihan sama, jos sattuu, polkimet eivät pysähdy. Tottelen ohjaajan ääntä kuin kone. Nousen ylös vaikka kuinka tekee kipeää. Jalat ovat tönköt maitohapoista ja kampea on pakko pyörittää, jotta saisi lihakset edes jotenkin jatkamaan. Liike saa maitohapot huuhtoutumaan. Musiikki soi täysillä. Huudan kun kysytään ymmärsinkö ohjeet. Huudan, kun pyydetään, ilosta, tuskasta tai ihan vaan siksi kun käsketään. Poljen kolme tuntia paikallaan olevaa pyörää.



Viime lauantain spinningmaraton oli järjestysnumeroltaan minulle noin 45. Lasken vain kolmen tunnin tai sen yli olevia repäisyitä. Totesin ennen aloittamista, että pelottaa kipu ja se, etten jaksa, ja silti olen aivan innoissani. Palaan aina pyörän selkään. Tänään ajattelin kertoa siitä miten mielestäni tällaiseen suoritukseen kannattaa valmistautua.

Syy huolelliseen valmistautumiseen on, että pelkään oikeasti tosi paljon sitä oloa, joka minulla on ollut aika usein spinningmaratonin jälkeen. En jaksa tehdä mitään, väsyttää ja kolottaa. Pää särkee ja siihen ei auta mikään lääke. En saa nukutuksi ja olen ylikierroksilla. Huolimatta kaikista oireista, kuulostaa tosi tyhmältä toiminnalta aina uudestaan mennä maratonille. Hommassahan ei ole mitään järkeä! Olen oppinut ainakin valmistautumaan.


.:Edeltävällä viikolla:.

Spinning Maratonia edeltävällä viikolla teen valmistautumisen huolella, jotta välttäisin sen olon, jota en halua, mutta joka silti on minulle niin tuttu. Tarkin olen siitä, että yksikään ruoka ei jää väliin. Syön aina kokonaisen aterian, en korvaa missään tilanteessa sitä vain leivällä ja huolehdin, etteivät ruokailuvälit ole yhtään liian pitkiä. Juon koko viikon noin puoli litraa vettä tavallista  enemmän päivässä, jos vaan suinkin muistan.

Alkuviikosta käyn tekemässä tyhjentävän vähän rankemman harjoituksen. Sen jälkeen oletan hiilihydraattien imeytyvän paremmin. Tästä minulla ei kyllä ole tarkempaa tietoa. Kaksi tai kolme viimeistä päivää syön varmuudeksi vielä muutaman palan leipää päivässä, mitä yleensä en syö ollenkaan.


.:Suorituspäivänä:.

Maratonpäivänä herään pari tuntia aikaisemmin, jotta ehdin syödä kunnon ison aamiaisen tai jos suoritus alkaa myöhemmin syön noin kolme tuntia sitä ennen kunnon lounaan. Tärkeää on syödä jotain kuitupitoista, jotta neste saa ”tarttumatavaraa”. Vielä tuntia ennen syön banaania. Juon varastoon koko aamun ja aamupäivän. En aina pysty sykkeiden ollessa kovin korkealla juomaan tunnin aikana, niin siksi on tärkeä juoda tankkaamalla vielä samana päivänä. Tunnilta pääsee vessaan, siitä ei tarvitse huolehtia.


Vedän vielä adrenaliinin nostamiseksi vähän energiajuomaa ja soitan täysillä muutaman biisin. Parhaassa tapauksessa olen näillä toimilla ihan valmis suoritukseen. Muuta en voi.



Kuva: Sats.fi 

.:Spinningmaratonin aikana:.

Maratonin aikana juon kookosvettä ja tavallista vettä yhteensä noin 600 ml tunnissa. Se on paljon, mutta jos valmistelut ovat menneet hyvin, se pysyy sisällä ja tulee vain hikenä ulos. Jos ei niin käyn vessassa tunnin välein. Juomien lisäksi teen chiansiemenistä ja sitruunavedestä geeliä. Sitä alan reilun tunnin jälkeen pureskella noin vartin välein. Tarkkaa, eikö?

Minulla on yksi erittäin huono kokemus, jossa legendaarinen 10023 sairaanhoitopalveluiden neuvonta epäili minulla olevan niin nestehukan kuin lämpöhalvauksen. Keinotekoiset urheilujuomat eivät ole minua varten, tuntuu, että ne eivät imeydy. Olen kaksi viimeistä maratonia mennyt kookosvedellä ja koskaan ei ole ollut niin vähän pää kipeä suorituksen jälkeen. Kokoosveden paremmuuden voit tarkastaa Jaakko Halmetojan kokoamasta taulukosta.

Viime lauantain suoritus meni todella nappiin. Tankkaus oli ollut riittävää ja voimat eivät ehtyneet edes siinä vaiheessa kun kohdassa 2:25 lähdettiin repimään 20 minuutin HIIT osuus. Hymy ei hyytynyt ja illalla olo oli pienen välikuoleman (lue: päikkärit) jälkeen oikein hyvä. Sunnuntai meni lievässä koomassa, pitkin päivää vähän pyörryttikin. Ihmiskokeet siis jatkuvat! Tavoite on optimoida suoritusta edelleen, jotta pääsen kokonaan eroon pahasta olosta.


Onko omassa liikuntaohjelmassasi pitkiä suorituksia? Miten valmistaudut niihin? 


Ei kommentteja: