Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Tietoisen oppimisen voima, osa IV.

1.7.2011

Tietoisen oppimisen voima, osa IV.

Seuraa viimeinen osa oppimiskäsitysten tuuletusta kirjasta The power of mindful learning. Opimme, että unohtaminen on hyvästä, älykkyys ratsastaa yhdellä totuudella ja kysyminen kannattaa aina.  

5.   Unohtaminen on ongelma
Ainakin huonojen kokemusten unohtaminen on hyvä suojelumekanismi. Poisoppiminen ja uudelleenoppiminen ovat vaikeampia kuin ensi kertaa oppiminen. Vanha ulkoa opeteltu tieto häiritsee uuden oppimista ja jopa rajoittaa luovuutta. Ns. Sleeper vaikutus todistetusti ohjaa jopa unohtamaan mistä opimme jonkin painavan argumentin. Oma tulkintamme alkaa ohjata toimintaa.

Muisteleminen on enemmän tietoista toimintaa, joka sopeutuu kulloiseenkin hetkeen, sen sijaan, että toistaisimme vain ulkoa opittua. Unohtamisesta ei tarvitse siis olla huolissaan. Uudet oivallukset vaativat tiedon järjestelyä uudelleen kun se kaivetaan muistin sopukoista. Vain tietoisesti, ei ulkoa opeteltu tieto on helpommin muistettavissa.


Quotes - 29 / 60 by B.Romain, on Flickr


6.   On älykästä tietää mitä kaikkea on olemassa
Tämä käsitys pohjaa oletukseen ainoasta yhdestä oikeasta totuudesta.  Ja siihen vain älykkäät ihmiset tietävät tämän totuuden.

Kirjassa esitetään seuraavat älykkyyden ja tietoisuuden erot:
·    Älykkyys etsii yksilön ja ympäristön parhaan yhteensopivuuden tilanteessa ja pitää sitä totuutena. Tietoisuus etsii useita erilaisia näkökulmia totuudesta, josta eri tilanteita voi tarkastella.
·    Älykkyys on prosessi joka etsii ratkaisun ongelmaan mahdollisimman nopeasti. Tietoisuus tarkastelee sekä ongelmia, että ratkaisuita nähdäkseen tilanteiden eron ja uniikkiuden.
·    Älykkyys on keino saavuttaa haluttuja tuloksia. Tietoisuus on prosessi, joka antaa tarkoituksen tuloksille.
·     Älykkyys on kehittynyt tarkkailemalla asiantuntijan näkökulmaa, joka perustuu pysyviin kategorisointeihin. Tietoisuus on kehittynyt tarkkailemalla näyttelijän kykyä kokea kontrollia muuttamalla näkökulmia sen mukaan mihin rooliin hän eläytyy.
·     Älykkyys on riippuvainen ulkoa opetelluista faktoista ja opituista taidoista joita pidetään ainutlaatuisina. Tietoisuus on riippuvainen tiedon ja taidon muuttuvaisuudesta ja ottaa huomioon tiedon hyvät ja huonot puolet.



7.   On olemassa oikeita ja vääriä vastauksia
Tämä olettaa, että ongelma voidaan ratkaista vain yhdellä tavalla, ei luovalla ratkaisulla. Omaan tilanteeseen tiedon soveltaminen luovasti mahdollistaa muutoksessa elämisen. Kaikki epävarmuus ei ole pahasta, vaan mahdollistaa henkilökohtaisen arvon löytämisen. Jokainen oikea vastaus on oikea vastaus vain tietyssä viitekehyksessä. Pitää siis oppia kysymään, siitä oppii tietoisesti.


Löydät muut käsitykset täältä:

Ei kommentteja: