Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Tietoisen oppimisen voima, osa I.

22.6.2011

Tietoisen oppimisen voima, osa I.

Elämän pituisesta oppimisesta puhutaan paljon, koskaan ei ole valmis ja kaikki tieto vanhenee nopeasti. Oppimisesta pitäisi näin ollen olla aina kiinnostunut. Miten tietoisuustaidot voisivat tukea oppimista?

The power of mindful learning kirjassa jonka on kirjoittanut Ellen J. Langer esitetään ja kumotaan luutuneita käsityksiä oppimisesta. Kirjassa katsotaan oppimista ja opettamista tietoisuustaitojen linssin läpi. Esiteltävät käsitykset oppimisesta ovat:

1.  Perusteet tulee oppia niin hyvin, että ne ovat kuin toinen luonto
2.  Huomion kiinnittäminen tarkoittaa yhteen asiaan keskittymistä kerrallaan
3.  Palkinnon odottaminen on tärkeää
4.  Ulkoa oppiminen on tarpeen
5.  Unohtaminen on ongelma
6.  On älykästä tietää, mitä kaikkea on olemassa
7.  On olemassa oikeita ja vääriä vastauksia

Quotes - 44 / 60 by B.Romain, on Flickr

Tietoinen oppiminen perustuu kirjoittajan määritelmälle mindfulnessista. Tietoisen läsnäolon lähestymistapaa mihin tahansa aktiviteettiin leimaa kolme piirrettä:
1.  Jatkuva uusien luokitteluiden tekeminen
2.  Avoimuus uutta tietoa kohtaan
3.  Tietoisuus useammasta kuin yhdestä katsantokannasta/perspektiivistä joka asiaan

Ei-tietoista lähestymistapaa puolestaan leimaa vanhojen luokitteluiden jatkuva käyttö, autopilottitoiminta joka edeltää jo uuden tiedon omaksumista ja toiminta, joka on kapeakatseista.

Esittelen muutamassa jatkopostauksessa tähän teemaan kirjoittajan teesit yllämainituista oppimiskäsityksistä, ja siitä mitä tietoinen oppiminen voisi olla.


Ei kommentteja: