Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Tietoisen oppimisen voima, osa III.

29.6.2011

Tietoisen oppimisen voima, osa III.

Seuraavat ajatukset oppimisesta kirjasta The power of mindful learning tuulettavat käsitystä siitä, että lopussa ei aina tarvitse odottaa kiitosta vasta ja, että ulkoa oppiminen se vasta turhaa on. 

3.   Palkinnon odottaminen on tärkeää
Palkinnon odotus tekee oppimisesta tai minkä tahansa toiminnan opettelusta tylsää. Vasta palkinnon saaminen on energisoivaa ja hauskaa. Tästä syystä toimintaa usein lykätään niin kauan kuin mahdollista. Ei nähdä mitään keinoa, mikä tekisi itse toiminnasta nautinnollista. Tärkein pointti, on että ei niinkään toiminta, vaan siihen liittyvä arvottaminen tai ennakkoasenne on tehtävän epämiellyttävyyttä korostava. Lähes mistä tahansa toiminnasta voidaan tehdä leikkiä tai peli. Kaikesta tekemisestä löytyy tietoisuustaitojen avulla ärsykkeitä joista voi nauttia.

Quotes - 12/60 by B.Romain, on Flickr
4.   Ulkoa oppiminen on tarpeen
Ulkoa oppiminen on asioiden oppimista tavoilla, joilla ei ole mitään henkilökohtaista merkitystä. Näin opitun soveltamisesta tulee myös on ongelma. Oppimisprosessi ei korosta eri näkökulmia opittavaan asiaan, vaan esittää yhden totuuden ainoana oikeana. Käsitteitä ja tiedon uudelleen järjestelyä ei kannusteta opettelemaan.

Jos opittava asia koskettaa meitä tai on henkilökohtaisesti meille olennaista opimme sen nopeammin. Oppimismateriaalin tekeminen kaikille olennaisia asioita korostavaksi on haastavaa. Se onnistuu vain muokkaamalla ideoita oppilaille soveltuviksi tai vaikuttamalla oppilaiden asenteisiin. Oppimismateriaalin sijoittaminen useaan eri viitekehykseen tekee oppijan tietoiseksi eri näkökulmien olemassaolon mahdollisuudesta.



 
Lue myös edelliset osat:

Ei kommentteja: