Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Zeniä IV: Pitkistä istumisista

20.6.2013

Zeniä IV: Pitkistä istumisista



Jatkan Brad Warnerin kirjan, Zeniä karmalla ja suklaakastikkeella jutuilla pitkistä istumasessioista. Niistä olen vain kuullut, enkä vielä koskaan päivää pidemmille uskaltautunut. Mieli kyllä tekisi. Alla vastaus myös siihen, että miksi vaivautua? Oikeasti.



Brad kertoo kirjassa kokemuksistaan viikon mittaisilla retriiteillä, joilla hän käy ainakin kerran vuodessa joko osallistujana tai opettajana. Näin hän valistaa meitä:

Pitkitetty zazen voi tehdä syvällisimmistäkin, pelottavimmistakin, ällöttävimmistäkin, tai mitenkään-muutenkaan-mielenkiintoisista ajatuksista suunnilleen yhtä kiehtovia kuin kuivuvan maalin katseleminen. Kääntelitpä ajatuksiasi aivoissasi kuinka monta kertaa tahansa, niissä ei kerta kaikkiaan ole enää mitään makua.

Tämä voi olla mielenkiintoista vähän aikaa. Mutta muutaman päivän jälkeen ei enää löydy mitään kivaa tai edes pelottavaa, jota et olisi nähnyt sata kertaa aiemmin. Mitä tahansa aivosi sylkevät, se on vain lisää roinaa. Ei enää jaksa välittää siitä. Tässä vaiheessa olet kuitenkin kyllästymässä perin pohjin olemaan tällä typerällä zenretriitillä.

Paskat. Ei. Pakko pysyä mukana.

Ajattelet, että kukaan muu ei tunne näin. Mutta kaikki ne tuntevat samoin.


Untitled by B erta, on Flickr

Kun tätä on kuitenkin kestänyt vähän aikaa, saavutat tietyn pisteen. Minä en osaa tarkalleen sanoa, mikä se piste oikeastaan on tai miten se saavutetaan. Mutta tuntuu todella hyvältä vain pysyä siinä. Olet katsellut peiliin koko ajan. Et tietenkään kirjaimellisesti. Mutta tavalla, joka on täyttä zazenia. Joskus pidät näkemästäsi. Mutta monesti et. Silti katselet itseäsi ylhäältä alas. Viimein ymmärrät, että voit elää sen kanssa. Se ei ole niin mahtavaa kuin toivoit, mutta ei myöskään niin kamalaa kuin pelkäsit. Se on vain mitä on. Se on universumi. Ja se olet sinä. Ja se on siistiä. Aika vitun siistiä.

Retriitit voivat olla oivallinen tapa oppia kärsivällisyyttä. Jos pystyt istumaan odottamassa kellon soittoa merkkinä jälleen yhden loputtoman istunnon päättymisestä, vaikka olet varma että kellonsoittaja kuoli kuusi tuntia sitten, pystyt istumaan tyynesti luultavasti minkä tahansa elämän tarjoileman sotkun läpi.




Lue edelliset osat:

Zeniä I: Zazenia elämässä selviämiseksi

Zeniä II: Muoto on muoto

Zeniä III: Todellisuudesta


 

Ei kommentteja: