Pieni on nyt siinä iässä, että koko ajan pitäisi olla
leikkikaveri. Kesälomalla saimme harvinaisia vieraita Lapinlahdelta. Pieni
tapasi ensimmäistä kertaa kaksi pikkuserkkuaan. Lapset ovat ihmeellisiä, aikuisten
vielä seisoessa eteisessä, lasten leikki alkoi saman tien. Siinä ei kyselty
kuka olet ja mistä pidät, vaan mentiin lelulaatikolle ja alettiin laittaa
ruokaa yhdessä.
Toki kaikille pienille oli kerrottu, että pian saa
leikkiseuraa, mutta silti leikkiin ryhtymisen nopeus yllättää aina. Toinen kohtaaminen,
mikä jäi kummastuttamaan, tapahtui mökillä. Pieni leikki naapurissa asuneen
itseään nuoremman saksalaistytön kanssa useaan otteeseen ja heillä ei ole edes
yhteistä kieltä!
Yhdessä oleminen alkaa usein ihan pienestä, vaikka
jostain molempia kiinnostavasta tavarasta tai saippuakuplien jahtaamisesta. Pian
jo juostaan ympyrää yhdessä. Kaikki on yksinkertaisen ja iloisen innostavaa.
Minulla on ajatus, että lapsilla ei ole ennakkoluuloja
ja käsityksiä. He eivät osaa ajatella toista lasta minään muuna kuin
potentiaalisena leikkikaverina. Kaikista tilanteista ja ihmisistä löytyy joku
asia, jonka varaan leikin voi rakentaa. Sen jälkeen leikki sujuu, kunhan
aikuiset eivät sitä sekoita ja siihen puutu. Vanhempien on hyvä tiedostaa tämä
ja antaa lapsille leikkirauha.
Fairy's toadstool by katmary, on Flickr |
Luin vähän artikkeleita leikin tärkeydestä ja
merkityksestä. Leikki on lasten
mielihyvänsävyistä toimintaa ilman tietoista hyötytarkoitusta. Se on lapsen
ominta toimintaa ja arvokasta sellaisenaan.
© Leikki esittää todellisuutta
symbolisesti, mielikuvituksellisesti, leikisti.
© Leikki edellyttää leikkijöiden
omaehtoista ja aktiivista sitoutumista siihen.
© Leikkiä ylläpitää lapsen sisäinen oma
motivaatio ja toiminnan synnyttämä mielihyvä.
© Leikki on yhteydessä lapsen omiin
kokemuksiin.
© Lapset leikkivät heille ennestään
tutuilla esineillä ja asioilla tai sellaisilla uusilla asioilla, joihin he ovat
juuri tutustumassa ja joista he haluavat ottaa selvää.
© Leikin säännöt ovat leikkijöiden itse
luomia - leikin sisäiset säännöt eivät tule leikin ulkopuolelta.
© Leikissä on keskeistä itse toiminta –
ei niinkään sen päämäärät.
Leikki
on lapsen luontainen tapa oppia. Sen avulla lapsi tutustuu ympäristöönsä ja
opettelee uusia asioita. Leikin kautta lapset elävät vuorovaikutussuhteita,
tunteita ja toimintatapoja, joita he ovat itse kokeneet ja nähneet.
Leikki
on välttämätöntä lapsen emotionaaliselle, sosiaaliselle ja kognitiiviselle
kehitykselle. Leikkiessä kehittyvät kieli, syy-seuraus ajattelu, joustava
yhdisteleminen, luova ajattelu, assosiatiivisuus, ongelmanratkaisutaito ja kyky
erottaa ulkoinen todellisuus leikistä. Leikki voi parantaa lapsen luottamusta
itseensä ja omiin kykyihinsä. Leikki opettaa ymmärtämään sosiaalista
vuorovaikutusta, moraalia ja arvoja sekä vastaanottamaan empatiaa toisilta
leikkijöiltä
Lähde: MLL
Ehkä aikuistenkin pitäisi leikkiä enemmän?
"Emme
lopeta leikkimistä sen johdosta, että vanhenemme - vanhenemme, koska lopetamme
leikkimisen." ~ Herbert Spencer
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti