Pieni
on jo neljävuotias touhupetteri. Meillä on tullut tavaksi kertoa tarinoita. Jos
autossa on tylsää, kesken päivää on pieni joutohetki sylikkäin tai saunasta
istutaan jäähdyttelemässä. Pieni jo välillä kysyy, että kerrotaanko tarina? Niiden
kertominen on mieluisaa. Pienen tarinassa on useimmiten muumeja ja kesällä
aurinko paistaa. Huomaamatta mukaan tulee jotain päivän aikana käsittelemättä
jääneitä asioita. Hommasta taitaa siis olla hyötyä!
Muistin joku aika sitten, että näitä voisi kerätä ja
kirjoittaa ylös. Kuulemallani menetelmällä on nimi, sadutus.
.:Mitä
sadutus on?:.
·
Halua
kertoa ajatuksistaan toiselle.
·
Halua
kuunnella toisen tapaa nähdä maailma.
·
Toisen
ajatusten arvostamista.
·
Ihmettelyn,
huumorin, jännityksen ja huolien jakamista.
·
Pysähtymistä
yhteiseen hetkeen, kohtaamista.
·
Tutustumista
toiseen uudella tavalla.
·
Yhdessäolosta
nauttimista.
·
Vastavuoroista
vuoropuhelua.
·
Kertojan
ajatusten, tarinan kirjaamista.
·
Kertojan
ajatusten, tarinan ääneen lukemista.
·
Kertojan
ajatusten, tarinan säilyttämistä.
·
Uuden
kertomakulttuurin synnyttämistä ja taltiointia.
·
Uuden,
toisen huomioivan toimintatavan synnyttämistä.
.:Ohje:.
Saduttamisessa
asetutaan kuuntelemaan, mitä lapset (tai muun ikäiset) ajattelevat ja
minkälaisista asioista he kertovat silloin, kun kertomista ei ohjailla
tehtävillä tai kysymyksillä. Menetelmä koostuu neljästä vaiheesta.
Kertomiseen
on yhdistetty tarinan sana- ja äännetarkka kirjoittaminen, sen lukeminen ja
kertojan toivomien korjausten tekeminen. Välineinä käytetään kynää ja paperia.
Saduttaja aloittaa kertomalla miten itse aikoo kuunnella:
1. "Kerro satu (tai tarina), juuri
sellainen kuin haluat.
2. Minä kirjoitan sen ylös sana sanalta,
niin kuin sinä sen kerrot.
3. Kun satu on valmis, minä luen sen
sinulle,
4. jotta voit korjata sitä, mikäli
haluat."
Sadutusmenetelmää
käytettäessä ei ennakoida eikä ohjata keskustelun kulkua. Kertomusta ei
myöskään arvioida. Kertoja päättää itse, mistä ja miten hän haluaa kertoa. Hän
päättää myös siitä, mitä hän haluaa jättää sanomatta.
Saduttaminen
perustuu ajatukseen, että jokaisella iästä, sukupuolesta, kulttuurista,
koulutustasosta tai vammaisuudesta huolimatta, on sanottavaa ja että jokainen,
myös pieni lapsi ja iäkäs vanhus osaavat pukea ajatuksensa sadun muotoon.
my sweet friends by Kathryn, on Flickr |
Saduttaa
voi kaksin tai ryhmässä, intiimissä tilanteessa tai julkisella paikalla. Sadutus
yhdistää ja lähentää, se rohkaisee ja lohduttaa. Sadutuksen avulla ihmiset
löytävät keskinäisistä suhteistaan usein yllättävää syvyyttä. Sadutus pysäyttää
kiireen ja auttaa keskittymään olennaiseen, sanoihin ja sanojen välissä olevan
hiljaisen puheen viesteihin.
Sadutusmenetelmän
voima piilee siinä, että saduttaja ja kertoja asettuvat hetkeksi samalle
aaltopituudelle, ikiaikaisten sadunkertojien tavoin vapaasti soljuvan tarinan
vietäviksi mielikuvien ja toden rajamaille.
Mielestäni sadutus on aivan loistava keino olla yhdessä
lapsen kanssa tässä hetkessä. Se opettaa
kuuntelemaan ja harjoittaa kanssakäymistä ja arvostamista.
Olen ajatellut säästää näitä tarinoita. Laitan niihin
päivämäärän ja tallennan ne muiden muistojen
joukkoon muistolaatikkoon.
Kokeile!
Lue lisää jutun lähteistä:
2 kommenttia:
Kiva kirjoitus sadutuksesta ja mahtava idea säilöä niitä muistojen laatikkoon. Minäkin olen saduttanut, sekä töissä että kotona. Täytyisikin taas jotkut tarinat kirjoittaa muistiin laittaa talteen. Sinne muistojen laatikkoon.
http://taikasaappaat.blogspot.fi
Kiitos, kiva kuulla!
Lähetä kommentti