Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Kuka minä olen? Osa I.

25.4.2012

Kuka minä olen? Osa I.




Kuka minä olen dokumentissa (TV1 5.9.2011) Marcus de Satoy, matemaatikko, etsii kysymyksiä minuakin usein askarruttaviin kysymyksiin:
Missä on tietoisuus?
Kuka minä olen?

Dokumentti yhdistelee sieltä sun täältä tutkimusten palasia kertoakseen kiehtovaa tarinaa. Siinä ei uppouduta kovin syvälle mihinkään, mutta raapaistaan montaa pintaa. Mistä tiedät, että olet tietoinen? Mitkä aistimukset kertovat minun olevan minä? Ilman niitä en ole olemassa? Tunnin dokumentissa oli niin paljon asiaa, että koen paremmaksi julkaista sen paremmin pureskeltavissa neljässä pätkässä.


Dokumentin tekijä kiinnostui tietoisuudesta ollessaan kerran junalla matkalla Lontoon Paddingtonista Oxfordiin. Hän tuijotti ulos ikkunasta junan kulkiessa Englannin maaseudun poikki. Yhtäkkiä hän ratkaisi matemaattisen ongelman, jota oli pitkän aikaa yrittänyt ratkaista. Siitä asti häntä on kiinnostanut se, mistä ideat tulevat? Meistä jokainen voi matkustaa päässään muistoihinsa, tai vain olla nykyhetkessä. Mutta miten aistimukset syntyvät? Miltä aurinko tuntuu iholla?

i'm not there by pol ubeda, on Flickr


.:Itsestä tietoiseksi tuleminen:.

Ei ole olemassa mitään yksittäistä tietoisuutta selittävää yhtälöä. Marcus lähti selvittämään dokumentissa ensin tietoisuuden heräämistä. Milloin lapsi tulee tietoiseksi itsestään? Milloin ihminen alkaa tiedostaa itsensä?

Porthsmouhtin yliopistossa tutkitaan lapsenitsestään tietoiseksi tulemista testillä. Siinä lapsen annetaan ensin katsoa itseään peilistä. Sitten vanhempi on niistävinään lapsen nenää ja laittaa tarrapilkun lapsen poskeen. Lapsi päästetään uudestaan peilille. Jos lapsi koskettaa omaa poskeaan pilkun nähdessään, hän tietää itsensä. Hän on oma itsensä peilissä. Tarkkaan ei tiedetä sitä miten se tapahtuu, mutta noin puoli- kaksivuotias tulee tietoiseksi itsestään. Blogin pitäjää harmittaa suunnattomasti, että oma lapsi on jo tietoinen itsestään. Olisi ollut mielenkiintoista tehdä tätä testiä ja raportoida sen tuloksista blogissa.

Ovatko ihmiset sitten ainoita jotka tietävät itsensä? Missä menee tietoisuuden raja, onko yksittäinen solukin tietoinen itsestään? Seuraavaksi dokumentin tekijä menee tapaamaan peilitestin kehittäjää Amerikkaan. Gordon Gallep on käyttänyt sitä myös eläimiin. Myös simpanssit ja orangit läpäisevät testin. Siksi me olemme niiden kanssa ainutlaatuisia.

Ihminen on siis tietoinen itsestään ja siksi pystyvä matkaamaan mielessään menneisyyteen ja tulevaisuuteen. Tulevaisuuden ennakoinnilla on hintansa. Ihminen tietää kuolevansa. Tiedämme tietoisuutemme eräänä päivän katoavan lopullisesti. Dokumentin alussa on siis saatu tietää milloin ihminen tulee tietoiseksi, ja milloin hän menettää tietoisuutensa. Nyt puuttuu tieto siitä, mikä tietoisuus on?

Sarja jatkuu...

Ei kommentteja: