Mökillä teen päivän istumiset ulkona rantakivellä, jota olen monesti mainostanut. Siellä on ollut vähän tungosta. Se ei kuitenkaan ole ehkä huono asia. Kaikesta voi oppia.
Sisilisko on rantakivellä usein juuri siinä kolossa, missä jalkojeni kuuluisi olla. Pelko käärmeestä ei ole ihan aiheeton. Häädimme lasten leikkeihin mukaan pyrkinyttä rantakäärmettä, ja juuri sinne kivelle veden rajasta se aina vaikuttaa menevän turvaan. Istumista häiritsevät kuitenkin ylivoimaisesti eniten paarmat. Voin kertoa, että ”Zen” on kaukana kun paarma istuu kädelle… Keskittyminen hieman harhailee sinne, tänne ja tuonne.
Sitten luin jo mainostamaani Flora Courtoisin
”Valaistuminen” kirjaa. Oivalsin, että niin sen pitääkin olla. Minun on
pysyttävä valppaana, täysin hereillä harjoittaessani. Kirjan kirjoittaja on
saanut alla olevan kuvauksen opettajaltaan Yasutani Roshilta.
”Shikantaza
on kuin istuisi metsäaukean keskellä tietäen, että äärimmäinen vaara saattaa
iskeä, mutta ei tiedä missä muodossa eikä mistä suunnasta se tulee.”
Flora tulkitsee tuota kohtaa näin:
” Roshi käytti tätä vertausta
kuvatakseen zazenin korkeinta muotoa, valaistumisen itsensä harjoittamista.
Arvelen hänen kuvanneen zazenia näin, koska suurimman
vaaran hetkellä jännite valppaimman tarkkaavaisuuden ja syvimmän hiljaisuuden
välillä kiristyy äärimmilleen.
Kuvittelepa, että ollessasi syventyneenä lukemiseen
kuulet yhtäkkiä läheltäsi karmean äänen. Se on vaarallinen ja outo, etkä osaa
sanoa mistä suunnasta se kuului. Tulet silmänräpäyksessä täysin valppaaksi,
olet täysin liikkumatta, hengityksesi on hiljaista ja eikä kehosi tuhlaa
energiaa. Olet valmis toimimaan välittömästi.
Kymmenen
minuuttia tällaista intensiivistä valppautta voi olla täysin uuvuttavaa, koska
siinä yhdistyvät äärimmäinen jännitys sekä syvin mahdollinen sisäisen hiljaisuuden
tila
luoden lähes täydelliset olosuhteet, jotka saattavat avata meidät
valaistumiselle.
Nyt kuvittele itsesi metsässä istujaksi. Jos silmäsi liikahtavat hetkeksikin vasemmalle,
vaara voi iskeä oikealta. Silmänräpäyskin saattaa hajottaa täydellisen
tarkkaavaisuutesi. Et liikauta yhtäkään lihasta. Kehosi on syvästi rento ja
hiljaa ja samaan aikaan tasapainoisessa valmiustilassa. Se on maksimaalisen valmis
havaitsemaan eikä tuhlaa energiaa liikkeisiin. Pienimpienkin silmänliikkeiden
ja äänten hiljennyttyä ei ole aihetta ajatuksille tai sisäiselle dialogille.
Kaikki sisäinen häly on hiljentynyt. Nyt huomio ei ole
kaventunut mihinkään kohteeseen. Se ei ole hajaantunut kuten unessa eikä
häiriinny mistään sisäisestä hälystä. Se on vapaa etsimään todellista keskusta
sisältä ja avautumaan ulos.
Havaitseminen
on äärimmäisen avoin ja vastaanottavainen Olemiselle.
Tässä liikkumattomassa havainnon kirkkaudessa jokainen tapahtuma sisältää
ensiarvoista tietoa ja käsitellään täydellisesti. Tässä lähes täydellisen
järjestyksen tilassa arvaamattomimmatkin ja ennakoimattomimmatkin tapahtumat
otetaan vastaan ja ne sulautuvat täysin kokonaisuuteen.
Uskon, että oivalluksen
mittaamaton hetki tulee, jos on tullakseen, juuri tässä tilassa, jossa huomio
porautuu nollapisteeseen keskuksessa ja samaan aikaan avautuu reuna-alueen
äärettömyydelle. ”
Jatkan siis kivellä istumista mitään tavoittelematta.
Ehkä siellä joskus tulee tungoksessa olemaan tyhjää. Ja, ei, en pysty Shikantazaan edelleenkään kun hetkittäin. Lasken hengityksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti