Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Kuka minä olen? Osa IV.

2.5.2012

Kuka minä olen? Osa IV.

Kuka minä olen dokumentissa (TV1 5.9.2011) Marcus de Satoy, matemaatikko, jatkaa vastausten etsimistä. Tämä on dokumenttia referoivan kirjoituksen viimeinen osa. Selviääkö nyt:

Missä on tietoisuus?
Kuka minä olen?



.:Vapaa tahto?:.

Marcus alkaa ymmärtää yhä enemmän. Mutta kysymykset vain lisääntyvät:
Miten aivot reagoivat ärsykkeisiin?

Miten aivojen eri osat tekevät hänet tietoiseksi itsestään?
Onko tietoisuus minussa vai neuroneissa? Vai onko se sama asia? Onko sillä mitään väliä?

Lopulta hän oivaltaa, että tietoisuus antaa mahdollisuuden hallita tekoja, valita mitä ja milloin tekee. Se tarkoittaa, että kyky tehdä valintoja tekee minusta tietoisen. Jokainen tekee ratkaisunsa ja päätöksensä itse.

Mikä on vapaa tahto? Tieteessä usein haluttaisiin yhden asian johtavan toiseen. Jää jäljelle kysymys: Mikä tekee valinnat?

i'm not there by pol ubeda, on Flickr

Marcus menee Berliiniin kokeeseen, jossa käytetään Benjamin Libetin menetelmää, jolla kartoitetaan sitä miten päätökset syntyvät. Kuka on vastuussa valinnoista? Tietoinen minä vai tiedostamaton joku muu?

Hän menee taas aivoskanneriin. Koe on yksinkertainen. Hänen pitää painaa kädessään nappia ihan haluamassaan järjestyksessä ja skanneri kuvaa aivoja ja mittaa milloin hän painaa nappia. Tutkimuksen mukaan kuusi sekuntia ennen painamista, on aivoissa tehty jo päätös, kumpaa nappia painetaan. Siis kuusi sekuntia ennen kuin oikeasti painaa nappia. Eri osat aivoista aktivoituvat riippuen kumpaa nappia aikoo painaa. Vasta juuri ennen napin painamista siitä tulee tietoiseksi. Tutkija voi ennustaa 6 sekuntia ennen tekoa miten Marcus reagoi, ja tästä dokumentin tekijä on shokissa.

Aivot siis ”tietävät” paljon ennen tekoa. Onko ihminen aivojensa panttivanki? Ei ole, jos sitten ei ajatella kehoa ja mieltä erillisinä, dualististen käsitteiden kautta. Tietoinen mieli on aivotoiminnan yksi puoli. Tiedostamaton puoli myös toteuttaa haluja ja tavoitteita aivan ihmisen persoonan mukaisesti kuin tiedostavakin. Ihmistä ei voi pakottaa toimimaan.

Oikeasti ei voi tehdä eroa ajatusten ja aivotoiminnan välille. Tietoisuus on aivojen toimintaa. Se määrää myös reaktiot ja toiminnan mihin pääsymme.

.:Loppupäätelmä:.

Tietoisuus on viimeinen vaihe monimutkaisessa osa aivojen toimintaa. Se osa on minuus. Se pieni osa mistä olen tietoinen, on minuus. Tutkimuksen kohteet tarkentuvat, kun teknologia edistyy. Saatamme vielä olla lähempänä totuutta, tällä hetkellä emme kuitenkaan vielä tiedä mikä tietoisuus on, eikä Marcus edelleenkään tiedä kuka hän on.


Lue myös edelliset osat:
Kuka minä olen? Osa I.
Kuka minä olen? Osa II. 

Kuka minä olen? Osa III.  

Lue lisää: Wikipedia: Tietoisuus




Ei kommentteja: