Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Kehon ja mielen viisaus 5. Suunta

18.5.2012

Kehon ja mielen viisaus 5. Suunta





Kehon ja mielen viisaus kirjassa on paljon perustavaa asiaa meditaatiosta, istumisesta. Huomio kiinnittämistä voi opetella sen avulla. Vähitellen voi oppia huomaamaan kuinka tietoinen läsnäolo on tietämisen kenttä. Kun tuo kenttä vakautetaan tyyneydellä ja yhteen pisteeseen keskittymisellä, tietämisen nousemista pidetään yllä ja tietämisen laatua vahvistetaan. Ääretön viisauden ja rakkauden ilmaus paljastaa itsensä. Retriitillä tämä kokemus mahdollistuu yhdessä muiden kanssa.



.:Suuntaaminen ja siinä pysyminen:.

Meditaatiossa on kyse huomion suuntaamisesta ja siinä kohteessa pysymisestä. Se ei vaadi tekijää, vaan tapahtuu harjaantumisen myötä luonnostaan tietoisuudessa lepäämisenä, ”tietämisenä olemisena”. Pysyminen tulee vain ”sallia” tapahtuvaksi.

Huomion palauttaminen hengitykseen on aluksi haastavaa, mutta paranee koko ajan harjoituksen myötä. Tämä on samadhi, mielen yhteen pisteeseen suuntautunut, keskittynyt ominaisuus. Se ei ole täysin horjumaton, mutta se on kuitenkin suhteellisen vakaa.

Vähitellen kykymme olla läsnä tulee vakaammaksi. Tämä tietoisuus on mielen luontainen kyky tietää ja tuntea mikä tahansa havainnon kohde kullakin hetkellä sellaisena kuin se on.


Golden Gate Bridge by Joachim S. Müller, on Flickr

.:Läsnäolo:.

Dalai Lamasta käytetään nimitystä Kundun, läsnäolo. Hänen läheisyydessään ihmisestä tulee läsnä olevampi. Hän on läsnä ajatuksillaan ja tunteillaan, mikä on tulosta vuosien kurinalaisesta harjoittamisesta. Sellaisia hyvät opettajat usein ovat, ja heidään oppiinsa voi joskus päästä reriitillä.

Retriitti mahdollistaa alkuperäisessä tyyneydessä pysymisen ja sen hiljaisuuden kokemisen joka siitä seuraa. Tämän kokeminen on hyvä syy järjestää elämänsä siten, että on aika ajoin mahdollisuus uppoutua siihen. Retriitin kokemus on sitten mahdollista saavuttaa myös muussa elämässä.

Huoneellinen meditoijia tuo vahvan tunteen läsnäolosta. Tunne vaivattomasta, valppaasta tarkkaavaisuudesta on puoleensavetävä ja eheyttävä. Väkijoukossa ruumiillistuu myös päämäärätietoisuus. Rauha ja läsnäolo konkretisooituvat paremmin hiljaisuudessa kuin keskustelussa.




Lue edelliset osat:
Kehon ja mielen viisaus 1. Elinikäinen haaste
Kehon ja mielen viisaus 2. Meditaatio ei sovi heikkohermoisille.
Kehon ja mielen viisaus 3. Ei takertumista


Ei kommentteja: