Luin
jo jokin aikaa sitten Brad Warnerin kolmannen kirjan, Zeniä
karmalla ja suklaakastikkeella.
Sen alaotsikko on: Seksistä, kuolemasta, avioerosta ja todellisen zenin
etsinnästä. Jotta sen tärkeimmät kohdat eivät unohdu, tässä otteita ajatuksista.
.:Valaistumisen
harhasta:.
Brad haluaa kirjassa tuoda esiin joitakin olemassa
olevia vedätyksiä ja ajatuksia siitä, mitä USAssa kutsutaan ”buddhalaisuudeksi”.
Yksi pahimmista on hänen mielestään ajatus siitä, että ihmisen valaistumista
voidaan nopeuttaa.
Valaistumisen vertaaminen lihaksikkaan vartalon
hankkimiseen toimisi paremmin. Nykyään on tasan yhtä hidasta saada samanlainen
kroppa kuin Arnoldilla Terminaattorissa kuin tuhat vuotta sitten. Tietyt asiat
eivät muutu mihinkään.
Ikävän moni kaupustelee välittömän valaistumisen
reseptejä. Moni onnistuu syöttämään ihmisille pajunköyttään, koska kenshoa ja
satoria - siis valaistumista – ymmärretään niin huonosti. Valaistumisen selittäminen
ei ole helppoa.
Dawn of Eternity 2 by Waiting For The Word, on Flickr |
.:Mitä
valaistuminen sitten on?:.
Dogenin perimyslinjassa puhutaan kahdenlaisesta
valaistumisesta.
1. Dogen tunnetusti sanoi, että zazen on valaistuminen itsessään. Zazenin harjoittaminen tyynyllä
istuen on Varsinaista valaistunutta toimintaa – samaa, jota Buddha teki.
valaistuinen ei siis ollut Doegenille jokin kokemus, jonka voi saada. Se oli
toimintaa.
Zazenin harjoittaminen on käsitteiden
saavuttamattomissa. On aivan sama, mitä ajattelet. On aivan sama, mitä tunnet.
On aivan sama, rakastatko vai vihaatko sitä. On aivan sama vaikka ajattelisit,
että harjoitat sitä väärin, tuhlaat aikaasi tai olet mielestäsi tosi siisti ja
”zen”.
Harjoitus itsessään murtaa kaikki yritykset hallita
sitä. Eräässä tarinassa zenmestari tapaa kiertelevän munkin, joka sanoo: ”Jos
kirkas mieli tulee, anna sen tulla. Jos utuinen mieli tulee, anna sen tulla.”
Zenmestari tarraa munkkiin kinni ja huutaa: ”Entä ellei tule kumpikaan?” Munkki
vastaa: ”Kulin, että Anttilassa on alusvaatteet tarjouksessa” ja kävelee
tiehensä. Mestari sanoo tyytyväisenä: ”Ajattelinkin, ettei hän ollut mikään
tavallinen munkki!”
2. On toisenlaistakin valaistumista. Kun zazenia on harjoittanut vuosikausia,
alkaa pieniä ymmärryksen murusia kerääntyä. Jossain vaiheessa nämä muruset
alkavat yhdistyä. Vähitellen aikaa muodostua tietynlainen intuitiivinen tietämys. Jossain vaiheessa tämä prosessi saavuttaa
eräänlaisen kynnyksen, ja saattaa koittaa hetki, jolloin kaikki näyttää
muuttuvan, tai monia tällaisia hetkiä. Tai sitten ei yhtään, pelkästään tunne,
että jokin on muuttunut.
.:Mitä
sitten?:.
Kummankaanlaisen kokemuksen saavuttaminen ei tarkoita,
että kaikki korjautuu ikuisiksi ajoiksi.
Silti täytyy elää ja selviytyä samasta häslingistä kuin ennenkin. Saavutat
vain paremman käsityksen siitä, mitä elämä on ja mitä sinun on selvitettävä. Se
ei tarkoita, että tekisit aina sen, mitä pitäisi. Valaistumista on
harjoiteltava. Toisen tyyppistä valaistumista on mahdotonta saavuttaa ilman
vuosikausien harjoittelua.
Mutta
on pakko pärjätä juttujen kanssa joiden kanssa on pakko pärjätä, kunnes ei
pysty pärjäämään enää minkään kanssa. Mutta olen iloinen, että
olen tehnyt harjoitustani ja saanut sen suomaa näkemystä tämän kaltaisiin
juttuihin, koska se auttaa, oikeasti auttaa.
Ikinä ei tiedä, mitä elämä heittää eteen. Kun jotain
isoa tapahtuu, kuten esimerkiksi äidin kuolema, ei todellakaan tiedä, kuinka
tulee reagoimaan. Tämän takia zentyypit
tekevät zazenia.
Ps. Muista myös Bradin kirjasta Hardcore Zen tekemäni postaukset.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti