Tässä
toinen osa muistiinpanoista Charlotte Joko Beckin kirjasta Jokapäiväinen
Zen. Tällä kertaa
juttua on siitä miten aloittaa Zenin harjoittaminen. Kirjassa on hyviä
perusteita sille miksi harjoittaminen tekee hyvää levottomalle. Ihan jokaisen
se pistää hyväksymään elämän sellaisenaan. Näin Joko puhuu.
Meidän kaikkien mielestä elämä on jossain määrin
vaikeaa, hämmentävää ja ahdistavaa. Silloinkin kun elämä sujuu hyvin.
murehdimme sitä, ettei se todennäköisesti jatku samalla tavalla.
Saavuttaessamme aikuisuuden suhtautumistapamme elämään vaihtelevat suuresti –
suhtautumisemme riippuu henkilökohtaisista kokemuksistamme.
Jos sanoisin, että elämänne on jo täydellinen, ehjä ja
valmis, pitäisitte minua hulluna. Eihän kukaan pidä elämäänsä täydellisenä. Ja kuitenkin
tiedämme kaikki sisimmässämme, että olemme rajattomia, äärettömiä. Mielemme on
ristiriitainen: toisaalta pidämme elämää hämmentävänä arvoituksena, joka
aiheuttaa meille paljon murhetta, ja samalla olemme hämärästi tietoisia elämän
rajattomasta, äärettömästä Juonteesta.
Ensimmäinen tapa on etsiä ratkaisua itsemme
ulkopuolelta. Pysymme erillään elämästämme, katsomme sitä. analysoimme sitä,
arvostelemme sitä, etsimme vastauksia kysymyksiin ”Onko siitä minulle hyötyä?
Tuottaako se minulle mielihyvää vai pitäisikö minun vältellä sitä?”
Mukavan, ystävällisen kuoremme alla piilee suunnaton
levottomuus. Kenen tahansa ihmisen elämän syvällisempi tarkastelu paljastaisi
villinä riehuvaa pelkoa, tuskaa ja ahdistusta. Meillä kaikilla on keinomme peittää
ne. Syömme liikaa, juomme liikaa, teemme liikaa töitä, katsomme liian paljon
televisiota. Teemme kaiken aikaa jotakin peittääksemme eksistentiaalisen
perusahdistuksemme. Jotkut ihmiset elävät näin kuolemaansa asti.
The 300 by Stuck in Customs, on Flickr |
Joustavuus, ilo ja elämän virta on poissa. Tämä synkkä
mahdollisuus on meillä kaikilla edessä, jos emme tajua, että meidän on tehtävä työtä elämämme eteen, että
meidän pitää jatkaa zenin harjoittamista. Meidän on nähtävä sen harhan läpi,
että minä ja tuo jokin ovat erillään toisistaan. Tehtävämme on kuroa tuo väli
umpeen.
Kun voimme olla täysin rehellisiä sen suhteen, mitä
tapahtuu juuri nyt, näemme sen. Buddhasta ei voi ottaa vain palasta. Buddha
tulee vain kokonaisena. Zenin harjoittamisessa ei ole kyse siitä, että ”voi, minun
pitäisi olla hyvä, minun pitäisi olla ystävällinen, minun pitäisi olla sitä tai
tätä.” Minä olen sitä, mitä olen juuri
nyt. Ja juuri tämä olemisen tila on Buddha.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti