Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Kehon ja mielen viisaus 11. Istu henkesi edestä

7.6.2012

Kehon ja mielen viisaus 11. Istu henkesi edestä







Kaikessa harjoittamisessa tarvitaan pyrkimystä ja tarkkaavaisuutta riippumatta siitä, pitääkö ne kutsua tieten tahtoen esiin vai nousevatko ne vaivattomasti. Kehon ja mielen viisaus kirjan muistiinpanot jatkuvat pohdinnalla istuma-asennosta ja vähän kävelemisestäkin. Meneekö se oikein?







Kaikki harjoittamisen muodot ovat keinoja viipyä taitavasti nykyhetken maisemassa asioiden kanssa, tuntien ne sellaisena kuin ne ovat. Tavoitteena on olla lempeitä ja ystävällisiä itsellemme ja samalla istua kuin henkemme olisi kyseessä. Se on asennon ottamista omassa elämässämme.

Sisäisen ja ulkoisen arvokkuuden ilmentäminen heijastaa ja säteilee välittömästi elämää, sitä, että olet sinä, sellainen kuin olet, sanojen käsitteiden ja kuvausten tuolla puolen.



.:Asento:. 

Kun löydät vakaan, lihasvoiman käytön kannalta mahdollisimman taloudellisen asennon, istuma asento tukee kykyäsi harjoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Asento auttaa yhdistämään kehon ja mielen, asennon vakaiden, selkeiden ja horjumattomien ominaisuuksien ansiosta. Kyse on mielen vakaudesta ja selkeydestä ja oman harjoitusmotivaation vilpittömyydestä.

Perusohje on, että samalla kun pysymme omaksumassamme istuma-asennossa, keskitymme hengitystuntemuksiin siinä kehon osassa, jossa ne tuntuvat eniten. Sitten pidämme tietoisuutemme tunteessa, jonka hengitys tuo kehoon.

Kaikki kehon tuntemukset vain havaitaan tietoisena niistä ja yritämme olla reagoimatta niihin tunnetasolla tai sytyttämättä niitä täyteen roihuun. Tarkastelemme mielen toimintaa yhtenä aistielimistä. Samalla kehitämme tuttuutta tai läheisyyttä mielen kanssa ja sen kanssa kuinka se toimiessaan lisää tai vähentää tietoisuutta. Ajatukset ketjuuntuvat useimmiten villisti, mutta ne havaitaan ohimeneviksi, epätarkoiksi ja epäluotettaviksi.


Bay Bridge Morning by Thomas Hawk, on Flickr


.:Suuntaa ja pysy:.

Kävelymeditaation tarkoituksena on yksinkertaisesti kävellä ja tietää kävelevänsä, erottaa koko kehollaan, mitä kävely oikeastaan on. Toisin sanoen siis olla läsnä kävelemisessä, olla läsnä jokaisella askeleella eikä kiirehtiä itsensä edelle.
 

Meneekö se oikein?
 

Ei ole mitään, mitä voi tehdä tai mitä voi tapahtua, mikä ei voisi olla arvokas osa harjoitusta, jos siitä on tietoinen ja jos voi antautua lepäämään tietoisuudessa sen sijaan, että tempautuisi mukaan kiihtymiseen, takertumiseen, haluamiseen ja torjumiseen. Tietoisuuden alue vaatii monta lyhyttäkin vertailua: suuntaaminen ja pysyminen, suuntaaminen ja pysyminen. Ei ole ketään tekijää eikä tekemistä.





Lue edelliset osat:
Kehon ja mielen viisaus 1. Elinikäinen haaste
Kehon ja mielen viisaus 2. Meditaatio ei sovi heikkohermoisille.

Kehon ja mielen viisaus 3. Ei takertumista
Kehon ja mielen viisaus 4. Ei mitään
Kehon ja mielen viisaus 5. Suunta
Kehon ja mielen viisaus 6. Rakennusteline
Kehon ja mielen viisaus 7. Yleisavain
Kehon ja mielen viisaus 8. Enemmän elossa

Kehon ja mielen viisaus 9. Eri asioita
Kehon ja mielen viisaus 10. Mielenmaisema





Ei kommentteja: