Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Ärsykkeistä ja haluamisesta

3.9.2012

Ärsykkeistä ja haluamisesta



Tein konkreettisen havainnon siitä, miten haluaminen usein alkaa. Joukkoviestintä sen eri muodoissaan hajottaa huomion turhaan ja on kaiken lisäksi uuden krääsän haluamisen alkupiste. Se synnyttää mielikuvien avulla tarpeita, joita ei minussa itsessäni ole olemassakaan.

Seuraan aika vähän mitään mediaa, lukuun ottamatta valikoitua ja rajattua määrää nettisivuja. Siihen on hyvä syy, mikä tosiaan vahvistui tänä kesänä.



En katso paljon TV:tä, jos katson, niin kelaan taatusti tallenteelta kaikki mainokset ohi. Ne ovat ärsyttäviä ja niihin menee turhaan aikaa. Olen muutaman kerran kirjoittanut TV:n ahdistavuudesta ja siitä, miten se saa meidät autopilotille.

Uutiset mistä hyvänsä lähteestä seurattuna ovat aina pääosin huonoja ja eivätkä kosketa omaa elämää millään lailla. Ne eivät saa minua toimimaan, eivätkä muuta elämääni. Hetken ajan ne tuovat pintaan tunteita, jotka nekin heti häviävät.

Siirryimme iPadin hankinnan jälkeen sähköiseen Hesariin. Nyt ei ole enää mainoksia lähes ollenkaan lehden sivujen seassa. Kaikki mainostajat eivät ole vielä huomanneet tätä mahdollisuutta tai ehkä lukijoita ei ole vielä riittävästi. Olen tyytyväinen kun säästyn tyrkytykseltä, enkä innostu kaikista menovinkeistä.

Cartier-Bresson on Impermanence by kevin dooley, on Flickr


Meille ei tule montaa maksettua lehteä. Lehdet ovat hirveää paperin tuhlausta ja niitä voi lukea kirjastossa. Kaikki ilmaispaperilehdet ja jäsenetuina eri yhdistyksistä tulevat paperilehdet olen pyrkinyt perumaan. Ainakin ne joita ei edes lueta.

Radio on päällä vain autossa ja on viikkoja, jolloin en aja minnekään. Töissä kuuntelen musiikkia iPodilta. Mutta nyt kun kesän aikana istuin kaikki päivät yksin huoneessamme tekemässä töitä, aloin kaivata radiota. Käynnistin nettiradion ja puolentoista työpäivän jälkeen olin:

-      Keksinyt haluta kaksiin eri bileisiin joita kanavalla mainostettiin

-      Klikannut radiossa mainostettavien tuotteiden sivulle kolme kertaa.

-      Seurannut nettiradion sivuilla tuotettuja bannereita kahdesti.

-      Selaillut radiossa olleen haastattelun perusteella ekoego yrityksen nettisivuja.

-      Melkein ostanut nettikaupasta radiossa mainostettua tuotetta, jota en tarvitse.

Näistä esimerkeistä voi helposti päätellä median ja mainosten tehokkuuden. Ne luovat tarpeita tyhjästä! Sen lisäksi minulla on ajatus, että ne hajottavat huomiota ja vievät sen pois siitä mitä piti oikeasti olla tekemässä. Niin käy aamulla lehteä lukiessa, autolla ajaessa tai sohvalla elokuvasta nauttiessa. Oletko tiedostanut tämän?



Tarkkuutta ja huomiota siihen median käyttöön!



 

3 kommenttia:

Anniina kirjoitti...

Liiallinen median seuraaminen on kyllä helposti tosi stressaavaa, ja kyllähän se saa kenet tahansa haluamaan kaikkea turhaa... Itse opiskelin aiemmin viestintää ja seurasin hirveästi eri medioita, ja kamala infoähkyhän siitä seurasi, ja se ei tuntunut järin mukavalta.

Sanna kirjoitti...

Mediakriittisyys on tärkeä taito oppia tänä päivänä. Meidän oletetaan seuraavan mediaa. Meidät aivopestään mediaan. Asiat keskitetään sinne, kuten nyt esim. facebook. Media vääristää hirveästi elämää, tuo vain haluamansa asian haluamallaan tavalla esille. Jotain hyvääkin sieltä on poimittavissa, kuten tämä blogi :) siksi minusta pitäisi osata poimia mediasta asioita, joilla on oikeanlaista arvolatausta.

Annina kirjoitti...

Näin se on. Kunhan tiedostaa miksi käyttää mitäkin mediaa, niin käyttö on ihan ok!

Kiitos kommenteistanne!