Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Onnellinen nyt: 5. Tunteiden kanssa elämisestä

15.3.2012

Onnellinen nyt: 5. Tunteiden kanssa elämisestä



Tunteista on ollut blogissa juttua jo melko monta kertaa. Tunteetkin menevät ohi. Onnellinen nyt kirjassa niitä käsitellään varsin perusteellisesti. Näistä ideoista on ollut itselleni hyötyä omien tunteiden nimeämisessä. Olisiko sinullekin? Tiedätkö miltä kiinnostus tuntuu kehossasi?


.:Mitä tunteet ovat?:.

Tunteet ovat kehon kemiallinen reaktio, signaali, joka saa meidät toimimaan enemmän tai vähemmän tiedostetusti. Tietoisen läsnäolon ja kehontuntemuksen avulla voimme opetella tunnistamaan tunteita ennen kuin ne saavat meidät toimimaan. Yksi tunteiden merkittävimpiä ominaisuuksia on se, että ne laimenevat aina itsestään riippumatta siitä, ryhtyykö niiden yllyttäminä toimimaan vai ei.

Tunteet tunnistaa varmasti siitä, että niitä voi kuvailla vain yhdellä sanalla: ilo, kiinnostus, hämmästys, suru, pelko, kiukku, häpeä, inho, vastenmielisyys. Jos sanomme tuntevamme itsemme tyhmäksi, rumaksi tai huonoksi, ne ovat jo ajatuksia. Tarpeet on tyydytettävä ja tunteet koettava, mutta ajatukset ovat vain sanoja.

Spring by born1945, on Flickr

.:Tunteiden tunnistaminen ja käsitteleminen:.

Tunteet voi opetella tuntemaan, ja käsittelemään, jolloin ei enää ole niiden ohjailtavana. Nämä kaikki ovat tunteita ja niiden tunnusmerkkejä:

·       Onni – Hymy, rentous, kehon lämpö, ilo, hyvinvointi, tyytyväisyys, nautinto, nauru, sopusointu ja tarpeiden tyydyttyminen. Kaikki toiminta tähtää hyvinvoinnin kokemiseen elämässä. Yritämme vähentää epämukavuutta ja luoda nautittavia elämyksiä.
·       Kiinnostus – uteliaisuus, luovuus, kiihtymys, into. Kiinnostus saa meidät valpastumaan ja heräämään. Se kohdistuu oman itsen ulkopuolelle ja herättää tunteita muita kohtaan.
·        Hämmästys – saa meidät tarkkaavaisiksi, keskittää huomiomme ja saa havaitsemaan uutta.
·        Suru – tiukentaa ilmeen ja itkettää. Surua voi käsitellä kysymällä mitä on menettänyt ja mitä kaipaa. Sitten voi miettiä miten voi kaipuun kohteen saavuttaa.
·        Pelko – ilmenee levottomuutena, hermostuksena, ahdistuksena ja paniikkina. Se on fyysinen reaktio koettuun uhkaan. Tilanteelle voi altistaa itsensä, olla läsnä siinä ja sen herättämissä tunteissa, hengittämällä ja antamalla tunteen mennä itsekseen ohi.
·        Kiukku – Leuka kiristyy ja ihminen valmistautuu taisteluun. Siihen kuuluu happamuus, ärtymys, aggressio ja raivo. Ihminen tuntee kiukkua voidakseen asettaa rajoja ja suojatakseen itseään hyökkäyksiltä.
·        Häpeä – tai nöyryytys on tunne, joka liittyy tarpeeseemme olla muiden ihmisten kanssa. Se auttaa sopeutumaan ryhmään. Kun häpeämme, positiiviset tunteet kaikkoavat, tunne omasta arvosta katoaa ja meillä on taipumus vetäytyä muiden ihmisten seurasta.
·        Inho ja yökötys – myrkky ja muut ihmiset saavatn aikaan inhon ja yökötyksen tunteita.

Lisäksi tunnemme tunne-elämyksiä, jotka ovat yhdistelmiä tunteista, tarpeista ja ajatuksista. Esim. Hämmennys, turhautuminen, loukkaantuminen, syyllisyys, kateus, rakkaus.

Tunnistatko sinä nämä tunteet aina ja kaikissa tilanteissa?



Lue edelliset osat:
Onnellinen nyt: 1. Johdanto
Onnellinen nyt: 2. Muodollisesta harjoittamisesta onneen?
Onnellinen nyt: 3. Havainnointia koko keholla
Onnellinen nyt: 4. Harjoittamismuotojen yksityiskohdista



2 kommenttia:

Ikiliikkuja kirjoitti...

Kiitos kauniista blogista. Täällä sinulle tunnustus:http://hannaliikkuu.blogspot.com/2012/03/ensimmainen-blogipalkinto.html
Hyvää kevään jatkoa! :)

Annina kirjoitti...

Kiitos tunnustuksesta!