Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Mitä sitten? Mitä vuoden 2011 jälkeen?

11.1.2012

Mitä sitten? Mitä vuoden 2011 jälkeen?

Ei yhtään mitään mitä voisi nähdä tulevaisuuteen varmasti. Vuosi loppui ja uusi alkoi, on monenlaisen yhteenvedon, tilinpäätöksen ja toisaalta taas uuden suunnittelemisen aika.

Näkeekö nyt selkeästi miten vuosi on mennyt? Olenko nyt tai koskaan valmis suunnittelemaan tulevaa vuotta? Minulla on ajatus, että vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä. Voisin hyvin katsoa hieman taaksepäin, mutta ennen kaikkea sisälleni. Sitten menneestä ja tulevasta voisi päästää irti ja irrottaa kaiken energian tämän hetken elämiseen.



.:Mennyt:.

Koen usein, etten halua pyrkiä minnekään. Menneenä vuonna olen tietoisesti ollut vain tässä hetkessä aina kun olen muistanut. Harjoitus on tuottanut jotain tulosta, huomaan ilokseni vain olevani useita kertoja päivässä. En pyri tällä hetkellä läsnäoloani lisäämään muuten, lähinnä siksi, että olen huomannut tämän ruokkivan itseään. Tässä ja nyt olevat hetket lisääntyvät.

Blogi taas on hyvä dokumentointipaikka ajatuksilleni, vanhoista kirjoituksista voi tarkistaa mitä milloinkin kuvittelee. Jotain muutosta on tapahtunut, koska joistain vuoden takaisista kirjoituksista on vaikea tunnistaa enää itseään. Ehkä olen vähän alkanut päästä eroon itsestäni ja egostani.

Yksi konkreettisin muutos on ihan todistettavissa vaikka tieteellisesti. Verenpaineeni ei ole yli kymmeneen vuoteen ollut näin alhainen. Kaikki minut todellisessa elämässä tuntevat tietävät, että työni ei ole siitä vähiten stressaavasta päästä! Syytän tietoista läsnäoloa myös verenpaineeni alenemisesta ja olen siitä hyvin kiitollinen. Tietysti oma osansa on rankalla liikunnallakin.

iceland '06 by smcgee, on Flickr

.:Tuleva:.

Kirjoitin listaa asioista miten uusi vuosi 2012 menisi vielä tietoisemmin. Jonkin aivopesun seurauksena karsin kaikista lauseista ei- sanat ja käänsin ne positiivisemmiksi. Sitten poistin kaikki haluamiset, niistähän nimenomaan haluan eroon. Kirjoitin ne aktiiviseen elämän muotoon: olen, teen jne. Mietin vielä mistä voisiin päästää irti ja luopua, se on paljon vaikeampi tehtävä.

Jätän listan tietoisesti julkaisematta, sen aiheet ovat niin tylsiä, uskokaa pois! Voin vain paljastaa, että tiedostan hyvän fyysisen kunnon, hyvän energian ja suorituskyvyn tärkeyden elämässäni. Olen valmis panostamaan niihin riittävän paljon. Kirjatut asiat auttavat minua tekemään tietoisia päätöksiä ja priorisoimaan ajankäyttöäni, jolloin muu jää!

Tarkoituksena on pitää tätä olemisen ja elämisen listaa esillä, jotteivat suunnitellut asiat unohdu. Samoin joka kuukausi tarkistan tilanteen, onko tullut elettyä ja oltua, vai onko mennyt suorittamisen puolelle? Katsominen eteenpäin on arvailua, kaikki muuttuu ja suunnitelmaa voi tarkentaa vaikka joka kuukausi.

Tarkkana on oltava tuon suorittamisen kanssa ja muistettava tarkkailla sitä mikä milläkin hetkellä tuntuu oikealta. Suunnitelmat ovat liian jäykkiä elämiseen, keho kertoo usein mikä on minulle sillä hetkellä parhaaksi. Tietoinen läsnäolo auttaa ottamaan läheisteni tarpeet huomioon.

Kuunteleminen, läheisten, itsen ja kehon, olkoon siis vuoden 2012 teema!

Nyt päästän näistä ajatuksista irti…



Ei kommentteja: